menu Menu
Dagen då alla pratar om bullar 
Kanelbullens dag, något som kommunikatörer lärt sig att älska. Vi trendspanar och kikar på hur företag och organisationer använder dagen som en ursäkt för att skapa engagemang i sociala medier.
By Tobias Landén Posted in Artiklar on 4 oktober, 2018 One Comment 10 min read
Fem trender kring internet 2018 Previous Så använder vi internet i Sverige 2018 Next

I år är det 19:e gången som Sverige ”firar” kanelbullens dag. Dagen instiftades 1999 av Hembakningsrådet, med syftet att uppmärksamma bulltraditionen som finns i Sverige. Särskilt fokus låg på kanelbullen, samt att öka konsumtionen av jäst, mjöl, socker och margarin.

Sen sociala medier blev stort och alla företag och organisationer desperat försöker hitta saker att kommunicera, har Kanelbullens dag gett upphov till mer och mer av ett innehåll som kan fylla flödet och skapa engagemang. För vem gillar inte kanelbullar?

Det finns många sociala medier-experter som förespråkar att man ska använda alla högtider, även kanelbullens dag, fettisdagen och så vidare, för att skapa innehåll till sociala medier. Vi kan erkänna att vi också gör det, även om vi inte tror att det är något alla ska göra, och framförallt inget man ska göra utan att tänka på varför först.

Funkar bullarna?

Så till den viktigaste frågan: Är det värt att posta inlägg på kanelbullens dag? Drunknar det inte i alla andra inlägg om dessa bakverk?

I grund och botten är svaret på denna fråga att det beror på syftet och på paketeringen. Om man har en tydlig idé om varför man postar inlägget och gör en twist på det, så att det fungerar och helst sticker ut lite, så kan det absolut ge bra effekt för verksamheten.

Som en minsta effekt så tenderar inlägg kring exempelvis kanelbullens dag att skapa engagemang och det är livsviktigt i sociala medier. Även om inlägget inte säljer mer, får ut ert viktiga budskap eller gör att ni når era verksamhetsmål så kommer det troligen leda till att mottagarna interagerar med er kommunikation. Och det i sin tur leder till att de troligen kommer att se kommande inlägg från era sociala kanaler.

Olika stilar

Vi har som sagt samlat in många olika inlägg under dagen och tittat igenom vilka olika stilar och upplägg som används. Vissa avsändare har verksamheter som naturligt ligger nära kanelbullen som företeelse, medan andra har fått anstränga sig mer för att hitta en koppling. Här kommer några olika exempel med våra kommentarer till varje.

Visa produkten och verksamheten

IKEA kör rakt på sak och visar att de säljer kanelbullar som man enkelt gräddar klart på 15 min i ugnen. Det här är ett typiskt ”visa produkten”-inlägg. Det funkar nog, men skapar inte så mycket engagemang även om bilden är fin och texten okej formulerad.

Europaparlamentet som såklart inte säljer kanelbullar, försöker istället få in sin verksamhet i inlägget och har därför satt EU-flaggor i bullarna. Kan tyckas långsökt men det finns ju en koppling mellan kanelbullar och Sverige, så i ett EU-sammanhang är det inte helt dumt. Dessutom har man lagt in lite emoticons samt en uppmaning om att följa deras konton i andra kanaler. Det skapar lite mer effekt och ger också ett syfte med inlägget, vilket är bra.

Med en humoristisk twist

Elbolagen har en fördel. Kanelbulle kan också skrivas som Kan-el-bulle. Lite göteborgshumor helt enkelt. Det här har förstås flera elbolag tagit fasta på. Dock tycker vi att man har gjort med mer eller mindre finess.

Sundsvall Energi kör rakt på sak. De skämtar om kan-el-bullens dag och visar att de äter bullar på kontoret samt att man kan ställa sina frågor om el i kommentarsfältet. Bra med uppmaningen att ställa frågorna direkt i dialog på Facebook, men litet minus för att mottagarna nog egentligen inte bryr sig om vad personalen har för fika på kontoret. Enkelt att producera.

Ale El tar samma humor ett steg längre. De tar in kommunikationen i den fysiska vardagen och delar ut bullar i påsar med budskapet kan-el-bullens dag. De har under dagen postat flera inlägg kring detta, vilket inte fungerar så bra, eftersom alla har samma budskap. Dock är det ett stort plus att ta ett steg längre in i verksamheten med kommunikationen.

En ursäkt att prata om något annat

Det går också bra att använda kanelbullen som en ursäkt att få prata om något man egentligen vill prata om. Här gäller det att ha fingertoppskänsla och se till att det inte uppfattas som överdrivet.

Tillväxtverket använder kanelbullen som en ingång till att få prata om arbetsintegrerande sociala företag. Kanelbullen är genomgående i inlägget på Twitter och i blogginlägget man hamnar på vilket är bra, men bilden är inte på en kanelbulle! Det kunde ha gjort det mycket tydligare. Tilltalet blir också lite stelt när det saknas emoticons eller andra uttryck som säkert hade lättat upp det lite.

Unicef lyfter att det för priset av en kanelbulle går att ge svältande barn sju påsar nötkräm som räddar dem från undernäring. En tydlig uppmaning om att skänka 25 kr för detta, som troligen fungerar bra eftersom man kan sätta det i relation till den rätt så onyttiga kanelbullen man unnat sig just den här dagen. Inlägget kunde ha haft en tydligare bild, kanske med en kanelbulle en pil och sju påsar nötkräm?

Historiska museet tar vändan via kanelbullen till mjölken man såklart ska dricka till och rakt in i en historisk artefakt för att förvara mjölken i såklart. Ändå en snygg tvist på kanelbullen in i verksamheten och plus i kanten för att de också bjuder på sig själva och förklarar att de av förklarliga skäl har få mjölk-relaterade bilder i sin databas. Ett bra exempel på hur texten, tonen och formuleringarna spelar roll.

Produktutveckla

Ett sätt att legitimera prat om kanelbullar är att plocka in dem i sina produkter och sin verksamhet. Det är absolut en av årets trender som förmodligen hittat mycket inspiration från semlorna. Vi har ju sett semmelwrap och nachosemlan dyka upp under de senaste åren.

Kränku presenterar kanelbullete som bara går att beställa under kanelbullens dag. Ett smart knep att göra något unikt och tillfälligt för att skapa efterfrågan och göra det mer intressant att kommunicera.

Soda nation lanserar kanelbullesoda, inte bara på kanelbullens dag, men med en egen illustration och peppig text.

Barrels Burgers & Beers tar kanske hem priset i den här kategorin med sin kanelbullehamburgare. Även denna säljs bara på kanelbullens dag och utöver att vara något man verkligen kan kommunicera just den här dagen, så lär det bli en snackis som sprider sig själv och bygger varumärket.

Skapa dialog

Det nästan alla inläggen ovan saknar är uppmaningar till dialog. Visst finns det hos elbolagen, men de fungerar inte riktigt eftersom det inte är säkert att mottagarna har frågor om el just på kanelbullens dag.

ICA vet dock precis hur man ska göra. Inlägget som handlar om hur man äter sin kanelbulle är precis lagom enkelt, lagom provocerande och roligt. Den korta texten ställer frågan ”hur äter du din bulle?” och det är något alla kan svara på om de vill. 

Dessutom en eloge till ICAs egen Anna-Sara som är en fantastisk community manager och verkligen hanterar dialogen som en stjärna. Läs gärna alla konversationerna i inlägget!

UL får vara med här också med sin enkla film. Den är ett bra exempel på hur man kan producera enkelt rörligt material. Texten till som lyder ”Idag är det kanelbullens dag. Tagga någon som du vill ge en bulle eller som borde ge en till dig. 😀” är positiv och ska uppmana till dialog genom att man taggar in sina kompisar. Det är klart att det inte blir några stora dialoger men det blir kommentarer och en del interaktion, dock inte alls i den klass ICA visar på.  

ICA Maxi Älmhult visar dock på ett ännu bättre exempel på enkel videoproduktion. Genuint, aktuellt och trevligt. Texten ”Vad är det för en dag! Tagga någon som ska bjuda dig på Kanelbullar? 🥨” kunde ha varit bättre och bättre bjudit in till dialogen dock.

Dock bör man alltid ha i åtanke att Facebook inte alltid gillar när man ”taggningsfiskar” på detta sätt och ber folk tagga en kompis kring en alltför enkel fråga.

Kanelbullens dag 2018

Idag är det kanelbullens dag. Tagga någon som du vill ge en bulle eller som borde ge en till dig. 😀

Publicerat av UL Tisdag 2 oktober 2018
Kanelbullens dag

Vad är det för en dag! Tagga någon som ska bjuda dig på Kanelbullar?🥨

Publicerat av ICA Maxi Älmhult Onsdag 3 oktober 2018

Funkar även i gammelmedia

Håkan Juholt som nu är ambassadör på Island tar vara på kanelbullens dag, genom att tillsammans med Findus och Pågen satsa stort i tidningen och berätta om Sverige och kanelbullar.

Kanelbullens dag och artikel om Sverige i dagens isländska tidningar. I samarbete med flera företag gör vi storsatsning…

Publicerat av Håkan Juholt Måndag 1 oktober 2018

Bullar, bullar och bullar

Vi har bara skrapat på ytan. Många inlägg vi hittat och snubblat över kom inte med i den här artikeln. Gå gärna in själv i dina sociala medier och leta efter inlägg. Det här är en bra dag att samla inspiration, se vad som fungerar och vad som inte gör det, för det är först när man tvingas hitta en koppling till sitt budskap som man tar ut gränserna, blir lite extra kreativ och antingen lyckas riktigt bra eller faller platt som en pannkaka (bulle?).

Dags för andra bullar?

Vi vill till sist slå ett slag för att det är lite tråkigt att alla satsar på kanelbullens dag. Det finns ju många andra fina dagar att göra roliga inlägg i sociala medier på. Exempelvis efterlyser vi mer kreativitet den 20 oktober på finska pinnens dag. 😉

Här följer några datum att lägga på minnet… 

  • Februari/mars – Fettisdagen, semlor!
  • 25 mars – Våffeldagen (fast egentligen Jungfru Marie bebådelsedag, som även kallas även vårfrudagen, vilket i en folketymologisk förvrängning blivit våffeldagen)
  • 6 oktober – Gräddtårtans dag.
  • 4 oktober – Kanelbullens dag
  • 14 oktober – Räkmackans dag
  • 20 oktober – Finska pinnens dag
  • 7 november – Kladdkakans dag
  • 13 november – Smörgåstårtans dag
  • 14 november – Ostkakans dag
  • 13 december – Lussekatt börjar oftast ätas på Lucia


Previous Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Cancel Skicka kommentar

keyboard_arrow_up