menu Menu
Logo Qlok.se

Qlok kombinerar digital kommunikation, marknadsföring, IT och utbildning. Sedan starten 2015 arbetar vi brett inom dessa fält – hör av dig så kan vi säkert hjälpa dig och din organisation!

Previous Next

Att skapa eller att designa en webbplats kräver oftast att man samlar in information från ett antal användare via exempelvis intervjuer och användartester. Men finns det mer man måste komma ihåg? Ja! Johanna Jovér, utbildare och frontendutvecklare, ger här handfasta tips på vad du bör tänka på när det handlar om information och webbdesign.

1. Lär känna din målgrupp!

Utvärdera målgruppen för din produkt som du designar för. Kartlägg målgruppen och ställ dig frågan ”Vem ska jag ha i åtanke?” Ju tydligare det är vem du designar för, desto lättare blir det att utveckla en prototyp som möter din användartyps behov.
Samla sedan in så många som möjligt som passar in i din målgrupp för att sedan använda dem som testare av produkten. Hur de svarar på din produkt är den mest användbara informationen du kan få.

2. Tillgänglighetsanpassa!

Glöm inte dem som inte har samma förutsättningar i samhället och har en funktionsvariation! När du utvärderar målgruppen och din användartyp är det även viktigt att tänka på tillgänglighetsanpassning.
Idag är webben en stor del av allas liv, och det är viktigt att din produkt kan användas av så många som möjligt.

3. Testa tidigt!

Testa din produkt så tidigt som möjligt i utvecklingsstadiet! Ju tidigare du testar, desto lättare är det att göra ändringar innan utvecklingsprocessen av produkten är för långt framskriden. Det är lätt att tänka att man vill vänta tills produkten är nästan klar, och därefter testa, men ju längre man väntar, desto mer arbete kan komma i efterhand om man har fått feedback som kräver produktändringar.
Om du kan lägga mycket energi i början, på att lära dig vad dina användare tänker kring din produkt, desto mer tid (och pengar) sparar du senare i projektet.


Previous Next

keyboard_arrow_up