menu Menu
By Qlok Posted in Kurser, Nyheter on 29 mars, 2019 0 Comments 9 min read
Previous Next

Bootcamp Digital kommunikatör

Istället för ”kick off” efter semestern – vad sägs om att få en massa gjort före den börjar, och vara lite ledigare när den pågår? Satsa tre dagar med oss innan Midsommar – vi hjälper dig och din verksamhet att få en massa gjort, med tillgång till de senaste kunskaperna inom digital kommunikation.

Är detta din önskelista?

✔ Hålla sig à jour inom det digitala
✔ Ta vara på de kunskaper som redan finns ”in house”
✔ Få professionell support och uppdaterad kunskap utifrån
✔ Få teamet att gå i takt åt samma håll
✔ FÅ JOBBET GJORT!

Låter det som en svårlöst ekvation? Det är en vi på Qlok har mött många gånger nu, både i uppgifter som konsulter och i mötet med våra studerande. Därför lanserar vi vår lösning – konceptet Bootcamp! Först ut är ”Bootcamp Digital kommunikatör”.

Det här är Bootcamp

På en Bootcamp deltar du helst ihop med dina kollegor eftersom idén är att ni som team redan under de dagar Bootcampen pågår ska producera mycket tillsammans och samtidigt utveckla er digitala kommunikation. Så ju fler ni är, desto bättre!

Vi tror också det underlättar ert arbete rejält om ”den som bestämmer” hos er deltar i Bootcampen eller finns tillgänglig per telefon de dagar den pågår, men detta är naturligtvis inget krav för deltagande.

Även du som saknar kommunikatörskollegor (eller inte fick med dig de du har) är förstås varmt välkommen du också, det finns fler i din situation.

Utöver eventuella kollegor träffar du deltagare från andra verksamheter. Genom att flera verksamheter möts och kan dela kunskap och erfarenheter med varandra, får du vidgade vyer och möjlighet att lära av andra.

Upplägget i korthet

  • Bootcampen pågår i tre intensiva dagar.
  • Arbetet varvas med inspirerande föreläsningar och erfarenhetsutbyte i större grupp.
  • Det finns plats för maximalt 20 deltagare, först till kvarn!
  • Våra experter finns med under hela Bootcampen för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter och, förstås, coacha er framåt i arbetet.
  • Qlok står för workshopmaterial, obegränsat med kaffe, frukt, en del sött och en stimulerande miljö i centrala Stockholm.

Om oss som leder bootcampen

Vi på Qlok är både konsulter och lärare, och vi brinner för att verksamheter själva ska bli bättre på det de gör. Vi är inte så nischade som konsultbyråer tenderar att vara, utan har tillsammans en mycket bred kompetens. Det gäller content i sociala medier, webbutveckling, e-learning och mycket mera. De flesta av oss har sin bakgrund inom idéburen eller offentlig verksamhet.

Pris

7 000 SEK per deltagare exkl. moms. Är ni två eller fler från samma organisation är priset 5 000 SEK per deltagare. (D.v.s. två deltagare: 10 000 kronor, tre deltagare: 15 000. Vill ni komma fler än tre från samma verksamhet? Hör av er så tar vi fram ett ännu fördelaktigare pris!)

Vad du får ut

Du kommer lämna Bootcampen med ny, konkret kunskap, men också med sådant du producerat och ytterligare saker du tänkt kring. Du kommer ha med dig både underlag för att ändra ”tänket” inom din organisation och exempel på innehåll som ni smidigt kan producera på jobbet framöver. Du har alltså med dig både nya idéer och verktyg för att genomföra dem!

Program

Varje dag består av två block. Ett block är ca tre timmar och består av en kort inspirationsföreläsning, följt av arbete med stöd av våra experter. Blocket avslutas med en gemensam reflektion och kunskapsdelning.

Mån 17 juni kl 10:00-16:00

Första dagen satsar vi allt på att hitta verksamhetens fokus i den digitala kommunikationen och hur detta ska följas upp och utvärderas. Målet är att hela tiden göra rätt saker med rätt effekt.

Block A – Tema Strategi & målsättningar (ca 2 timmar)
Under första blocket kommer vi ta fram en tydlig målbild för verksamheten och det fokus som kommunikationen har. Vi kan kalla det för en strategi-light och den handlar framför allt om målsättningar och det nuläge som verksamheten har. Detta tar vi sedan med oss in i alla kommande block under Bootcampen.

Block B – Tema Statistik & analys (ca 3 timmar)
Det andra blocket fokuserar på att utvärdera den kommunikation ni bedriver, för att se vad som fungerar och vad som inte gör det. Tillsammans lär vi oss navigera i statistiken. Du kan antingen fördjupa dig i statistik och analys eller skapa en egen dashboard som plockar ut den viktigaste statistiken för er verksamhet, för att ni enkelt ska kunna titta på den löpande.

Lunchpaus kl 12:00-13:00. Våra experter finns kvar till 17.30 för den som vill sitta kvar och jobba på.

Tis 18 juni kl 9:00-16:00

Dagen börjar med gemensam frukost för de som vill, från kl 08.00.Andra dagen fokuserar vi på innehåll och att producera det. Vi utgår från det vi lärt oss om verksamheten första dagen i form av målsättningar och uppföljning av kommunikationen. Nu tar vi det med oss in i själva skapandet.

Block CTema Text & ljud (ca 3 timmar)
Första blocket denna dag handlar om att producera innehåll i text och ljud. Vi pratar om allt från SEO, produktion av content till olika sociala medier samt podcasting. Du får chans att fördjupa dig i något av detta. På plats finns både experter som hjälper till, samt utrustning att testa för att skapa podcast.

Block D – Tema Video & streaming (ca 3 timmar)
Andra blocket denna dag går in på video och livestreaming. Du lär dig både att undvika de vanligaste misstagen men också att faktiskt jobba enkelt och smidigt med tekniken för att skapa video och sända live. På plats finns en del utrustning att testa men du får också öva på att använda den utrustning du redan har i ditt arbete.

Våra experter finns kvar till 17.30 för den som vill sitta kvar och jobba på.

Ons 19 juni kl 9:00-16:00

Dagen börjar med gemensam frukost för de som vill från 08.00

Tredje dagen fokuserar vi på nyanserna i språket och tilltalet. Du kan välja att jobba med din organisations tonalitet, eller att jobba med användbarhet på webben. Slutligen fördjupar vi oss i genomförande och planering, något som du kommer ha stor nytta av närt du kommer tillbaka till jobbet.

Block ETema Tonalitet & dialog | Tema Användbarhet & tillgänglighet (ca 3 timmar)Tredje dagens första block ger dig två olika spår att välja på. Antingen fördjupar du dig i att skapa ett bra språk och en tonalitet samt dialog i digitala kanaler ELLER så väljer du fokus på användbarhet och tillgänglighet på webben – hur man skapar bra upplevelser för alla i digitala kanaler med hjälp av bra design, text m.m.

Block FTema Planering, innehåll & metodik (ca 3 timmar)Vi avslutar sista dagen med fokus på planering och metodik i arbetet. Det blir både inspiration och praktiskt arbete med att se över era rutiner, er planering och genomförande av arbetet – för att väl hemma kunna tänka om vid behov och bli både effektivare och bättre på att styra och planera arbetet. Dessutom tar vi fram idéer på content som passar er verksamhet och det ni vill uppnå, som ni själva kan producera ”hemma”.

Våra experter finns kvar till 17.30 för den som vill sitta kvar och jobba på.

Lärare/bootcamp-ledare

Tobias Landén
Tobias är VD på Qlok och har arbetat inom webb och kommunikation i över 15 år. Han är vår främsta expert på statistik, analys och strategiskt tänkande kring verksamhetsnytta och uppföljning. Han har genom åren tagit fram mer än 30 digitala strategier, varav merparten för offentliga och ideella verksamheter.

Susanne Gorne
Susanne har arbetat med kommunikation i olika former ända sedan 80-talet. De senaste åren har hon ägnat mest åt digital kommunikation. Susanne är vår expert inom skriven kommunikation samt tonalitet, dialog och kriskommunikation, något hon bland annat jobbat strategiskt med inom Svenska kyrkan.

Fredrik Andersson
Fredrik har flera års erfarenhet av digital kommunikation inom allt från webb till sociala medier. Han är vår expert på annonsering i digitala kanaler samt digitala verktyg inom video och bild och har med sig erfarenheter framför allt som digital kommunikatör på en av Sveriges kommuner.

Johanna Jovér
Johanna är vår webbspecialist som i grunden är webbutvecklare, men även utbildad inom användbarhet och tillgänglighet för webben. Hon är vår expert på hur man utvecklar och designar webben på ett användarvänligt sätt för alla.

Anmäl dig till sommarens bootcamp här:


Previous Next

keyboard_arrow_up