menu Menu
By Qlok Posted in Artiklar on 13 december, 2018 0 Comments 2 min read
Previous Coachning för dig som jobbar med Yrkeshögskolan Next

3 tips för att skapa
bra content

Hur gör man bra content i sociala medier? Finns det några magiska knep som får dina mottagare att stanna upp och ta del av just det som du publicerat? Ja och nej.

För det första måste algoritmerna släppa fram ditt innehåll i mottagarnas nyhetsflöden. Och det kommer de göra om du tidigare har levererat innehåll som mottagarna engagerat sig i på olika sätt. Om de har gillat, delat, kommenterat, klickat och så vidare.

Det finns visserligen content som med all säkerhet kommer att ge dig räckvidd. Är något väldigt, väldigt roligt, osedvanligt smart eller bara helt enkelt urgulligt – ja, då kan du vara säker på att det kommer att spridas som en löpeld. 

Nu kan ju inte alla varumärken publicera gulliga kattungar eller barn som rynkar på näsan efter att ha smakat citron för första gången. Som företag och organisationer har vi tydliga uppdrag och målsättningar, vare sig det är att öka vår försäljning eller sprida kunskap om en fråga.

Och då är det inte säkert att det passar med en kattunge. Så för att lyckas behöver du göra 3 saker:

  1. Lär känna målgruppen! Hurdana är de, som du riktar dig till? Vad är de intresserade av? Vad har de för önskemål och problem? Fundera på vad du kan haka i var du kan komma in som varumärke. Det viktiga är att vara relevant. 
  2. Lär känna statistiken! Titta på ert tidigare content. Vad har gått bra? Vad har skapat engagemang? Analysera detta och skapa nytt content utifrån dessa insikter. 
  3. Lär känna mediet! Skaffa dig kunskap om hur kanalen du arbetar i fungerar. Vad postas i just den kanalen? Vad används för språk? Hur behöver bilder och filmer anpassas för att fungera som bäst?

Lycka till!

Susanne Gorne
Digital strateg & utbildare, Qlok

sociala medier


Previous Next

keyboard_arrow_up